W dniach 24-25 czerwca 2025 pracownicy naszej Katedry wzięli udział w seminarium i war­sz­ta­tach pt. „Sztuczna in­te­li­gen­c­ja w edu­kac­ji uni­wer­sy­tec­kiej: no­we na­rzę­dzia, me­to­dy dy­dak­tycz­ne i zagrożenia”. Szkolenie zorganizowane zostało przez Katedrę Zas­to­so­wań Matematyki i Statystyki UP w Lublinie oraz Polskie Towarzystwo Bio­met­rycz­ne i miało miejsce w Sandomierzu. Podczas warsztatów prowadzonych przez dr Mał­go­rza­tę Barańską-Guz koncentrowaliśmy się na rozwijaniu umiejętności aser­tyw­nej pos­ta­wy oraz skutecznego rozwiązywania konfliktów w re­lac­jach aka­de­mic­kich. Ana­li­zo­wa­liś­my przyczyny napięć między studentami a wykładowcami i poz­na­wa­liś­my st­ra­te­gie ko­mu­ni­ka­cyj­ne sprzyjające budowaniu współpracy opartej na wza­jem­nym sza­cun­ku. Dr Mo­­ni­­ka Ró­­żań­­s­­ka­­-­Bo­­czu­­la przedstawiła nam możliwości wy­ko­rzys­ta­nia sztucz­nej inteligencji w kontekście prawnym i ba­daw­czym, zwracając uwa­gę na o­bo­wią­zu­ją­ce re­gu­lac­je oraz kwestie etyczne. Mie­liś­my okaz­ję zapoznać się z narzędziami ta­ki­mi jak Gamma i NotebookLM, a także z detektorami AI wspie­ra­ją­cy­mi pro­ce­sy ba­daw­cze. W czasie zajęć z dr Elżbietą Kuberą poznaliśmy spo­so­by wy­ko­rzys­ta­nia sztu­cz­nej in­te­li­gen­c­ji do au­to­ma­ty­zac­ji i analizy danych po­cho­dzą­cych z zewnętrznych źró­deł, co ułat­wia dostęp do baz naukowych i re­po­zy­to­riów. Dowiedzieliśmy się rów­nież, jak AI może wspie­rać przeg­ląd li­te­ra­tu­ry i wstęp­ną oce­nę prac naukowych, us­pra­wnia­jąc procesy ba­daw­cze i oszczędzając cen­ny czas. Udział w seminarium i war­sz­ta­tach był cenną szansą na poszerzenie kom­pe­ten­c­ji za­wo­do­wych i dzielenie się doś­wiad­cze­nia­mi, co niewątpliwie wpłynie po­zy­tyw­nie na jakość pra­cy naszego Zes­po­łu.